Lyset

 

 

Ude i naturen har vi ikke selv den store indflydelse på lyset. Det er som det er, og det skal vi i grunden være glade for. Moder natur har nemlig sørget for, at lyset skifter i løbet af dagen, så med lidt planlægning kan vi få det som vi vil have det.

I gråvejr kan man faktisk tage nogle flotte farvebilleder, med et lækkert diffust lys, men da de fleste sommerfugle indstiller flyvningen, så snart en sky går for solen, vil jeg i det følgende forudsætte, at solen skinner fra en skyfri himmel.

 

Engrandøje, Aphantopus hyperantus, er en af de få sommerfugle som rent faktisk soler sig i gråvejr. Måske samler dens mørke vinger varme, i hvert fald har jeg oplevet den siddende med helt spredte vinger selv i let regnvejr.

 

Lyset i løbet af dagen

Lyset om morgenen er koldt og hårdt, men da de fleste sommerfugle sover længe, er det meget passende når duggen er lettet og flyvningen begynder. Det er samtidig en stor fordel at være på stedet når sommerfuglene vågner, for her er de mere sløve og skal lige have deres "morgenkaffe" inden aktiviteten tager til. Det er som regel her man oplever den rolige fourageren på blomsterne, og blot det at opleve skoven stå op er vidunderligt.

Ved middagstid står solen højest på himlen, og det kan meget nemt give nogle kedelige billeder fordi lyset kommer brutalt ovenfra. Hvis vi ser på os selv i middagstimerne, vil vi heller ikke bryde os om det. Skyggerne ligger lige under alting, uden at være formgivende, og vi mangler karakter. Det samme kan man fristes til at sige om sommerfuglene, men der er selvfølgelig mange situationer, hvor det ikke gør noget.

Hvis sommerfuglen fx. klatrer rundt på en blomst eller en gren, vil lyset jo kunne falde på alle tænkelige måder, alt efter, hvor vi placerer os selv, så man behøver ikke nødvendigvis pakke grejet sammen, bare fordi klokken slår 12.

Eftermiddagen er tiden, hvor lyset får mere varme. Her foregår meget af den aktivitet som kendetegner dyrenes adfærd. Der søges stadig til blomster, men parring, æglægning og almindelig flyven omkring opleves især her.

Navnlig sidst på dagen kan lyset være en velsignelse.

Den varme farve giver god stemning i billederne, og det lave lys giver et smukt sidelys som klæder alt. Samtidig er hele himmelhvelvet lyst op, så den fungerer automatisk som en stor opblødningsskærm så man undgår de sorte og ucharmerende slagskygger.

 

Puppen af gul høsommerfugl, Colias hyale, med den nedgående sol i baggrunden.

 

Hvor der er mulighed for at komme rundt om sommerfuglen vil jeg anbefale, at man leger lidt med modlys-optagelser. Modlyset kan få farver frem på sommerfugle med lukkede vinger og samtidig give billedet mere dybde. Dels vil modlyset tegne kanterne på sommerfuglen bedre op, hvorved de virker mere skarpe og markerede så de skiller sig flot ud fra baggrunden, og dels er modlyset, gennem vingerne, med til at fremhæve den farve som sommerfuglens vinger har på den tillukkede overside.

 

Endnu et af favoritterne. Den slidte citronsommerfugl på sensommervisit i tidslerne. Modlys er guds gave til sommerfuglefotografen. uden modlys ser samme sommerfugl...

 

...således ud. Stadig pænt, men ikke med helt samme intencitet som modlyset.

 

Selv hunnen med de mere matte, ferske farver kommer til sin ret i modlys.

 

Og lige en puppe af dagpåfugleøje, Inachis io, til sidst. Lyset er sollys ind ad køkkenvinduet og puppen er hængt op i lidt grene og placeret midt på køkkenbordet. Opblødningen består af små hvide papstykker, og med kameraet på stativ behøver man ikke flash.

 

Tilbage til kapitel 5

Til
"Sommerfuglefotografering i naturen"

Videre til kapitel 7

 

 

 

Kent Bovin

Alle fotos og tekst er copyright Kent Bovin og må ikke benyttes i andre sammenhænge uden Kent Bovins skriftlige tilladelse.